آیا شما شنونده خوبی هستید؟ گوش دادن یک مهارت نرم بسیار ارزشمند است که همه کارفرمایان به دنبال آن هستند. از این گذشته، افرادی که این توانایی را دارند، به احتمال زیاد وظایف و پروژه‌ها را درک می‌کنند، روابط قوی با همکاران برقرار می‌کنند و همچنین می‌توانند مشکلات را حل کنند و ناسازگاری‌ها را رفع کنند.

از آنجایی که این یک مهارت مورد تقاضا است، کارفرمایان به دنبال شما خواهند بود تا توانایی خود را در گوش دادن در طول مصاحبههای شغلی نشان دهید. کشف کنید که چرا مهارت‌های خوب گوش دادن در محل کار واجب است، همراه با نحوه ایجاد عادات خوب گوش دادن و در عین حال اجتناب از عادات بد.

مهارت‌های شنیداری چیست؟

گوش دادن شامل دریافت صدا، درک پیام منتقل شده در صداهایی که می‌شنوید، ارزیابی پیام و پاسخ به آن است. افرادی که مهارت‌های شنیداری خوبی دارند می‌توانند آنچه را که می‌شنوند درک کنند و به درستی پاسخ دهند.

فرآیند شنیدن

گوش دادن در زمینه کاری فرآیندی است که از طریق آن به درک نیازها، خواسته ها و ترجیحات ذینفعان خود از طریق تعامل مستقیم می‌پردازید. یک ذینفع می‌تواند هر کسی از رئیس، مشتری، مشتری، همکار، زیردستان، مدیریت ارشد، عضو هیئت مدیره، مصاحبه کننده یا نامزد شغلی شما باشد.

گوش‌دادن فعال

دو جزء برای گوش دادن فعال در محل کار وجود دارد: توجه و انعکاس

توجه کردن

توجه شامل برقراری تماس چشمی، تکان دادن سر، داشتن حالت بدنی خوب و بازتاب زبان بدن گوینده برای نشان دادن علاقه واقعی به آنچه می‌گوید است.

توجه داشته باشید

علاوه بر این نشانه های غیرکلامی،همچنین باید به گوینده اجازه دهید تا فکر خود را به طور کامل به پایان برساند.

این‌ها همه نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد شما بر آنچه گوینده می‌گوید تمرکز کرده‌اید.

انعکاس و پاسخگویی

انعکاس عبارت است از تکرار و ترجمه آنچه که گوینده گفته است تا نشان دهد واقعاً آنچه را که به شما می‌گویند، شما درک می‌کنید.

چه چیزی یک شنونده خوب می‌سازد؟

شنوندگان خوب همیشه در تلاش برای درک کامل آنچه دیگران می‌خواهند ارتباط برقرار کنند، هستند. به ویژه زمانی که گفته‌ها واضح نباشد. گوش دادن به توانایی رمزگشایی و تفسیر پیام‌های کلامی و نشانه‌های غیرکلامی مانند لحن صدا، حالات چهره و وضعیت بدنی نیاز دارد.

شنوندگان فعال نیز با پرسیدن سوال، کنجکاوی خود را نشان می‌دهند. این کار را انجام دهید، تاثیر بسیار خوبی خواهید گذاشت.

از طریق زبان بدن و سایر نشانه‌ها، شنوندگان خوب به طور نامحسوسی با گوینده ارتباط برقرار می‌کنند که در حال گوش دادن هستند. علاوه بر این، آن‌ها افکار، نظرات و احساسات دیگران را تشویق می‌کنند و از آن‌ها استقبال می‌کنند.

یکی از راه‌های نشان دادن گوش دادن فعال این است که به مصاحبه کننده اجازه دهید قبل از پاسخ دادن، هر سوال و عبارت را کامل کند. قطع نکنید و مطمئن باشید که واکنش شما واقعاً به سؤال پاسخ می‌دهد.

توجه داشته باشید

این کاملاً خوب است که چند لحظه برای کادربندی پاسخ مناسب وقت بگذارید. انجام این کار نشان می‌دهد که شما به طور کامل کلمات گوینده را جذب کرده‌اید و به اندازه کافی با ملاحظه هستید تا بهترین پاسخ را فرموله کنید.

نمونه‌هایی از گوش دادن موثر

در اینجا نمونه‌هایی از گوش دادن موثر در محل کار آورده شده است:

  • یک نامزد شغل درک خود را از یک سوال نامشخص در طول مصاحبه به اشتراک می‌گذارد و می‌پرسد که آیا درست است یا خیر.

  • یک مصاحبه کننده متوجه می‌شود که یک نامزد هنگام ادعای یک نقطه قوت کلیدی به چشم او نگاه نمی‌کند.

  • یک کارمند خدمات مشتری مشکل یا شکایت مشتری را برای او تکرار می‌کند تا به او اطمینان دهد که شنیده شده است.

  • مشاور سر تکان می‌دهد و می‌گوید: «صدات را می‌‌شنوم» تا مراجعه کننده را تشویق کند که درباره تجربه آسیب‌زای خود صحبت کند.

  • یک مجری جلسه یکی از اعضای ساکت گروه را تشویق می‌کند که نظرات خود را در مورد یک طرح پیشنهادی به اشتراک بگذارد.

  • یک مصاحبه‌کننده سوالات ادامه‌دار می‌پرسد تا توضیح بیشتری در مورد روش‌هایی که یک نامزد از طریق آن مهارت‌های اصلی را در شغل گذشته به کار برده است، به دست آورد.

  • یک مدیر صحبت‌های تیمش را در جلسه کارکنان خلاصه می‌کند و از آن‌ها می‌پرسد که آیا چیزها را درست شنیده است یا خیر.

  • در پایان یک بررسی عملکرد، یک کارمند، حوزه‌های خاصی را که سرپرستش از او می‌خواهد در آن‌ها بهبود یابد را دوباره بیان می‌کند.

  • در یک جلسه مشتری، یک فروشنده یک سوال با پایان باز می‌پرسد: “چه کاری می‌توانم انجام دهم تا به شما خدمات بهتری ارائه دهم؟” و همتای خود را تشویق می‌کند تا هرگونه نگرانی را به طور کامل بیان کند.

  • پرستاری به بیمار اطلاع می‌دهد که از ترس آن‌ها از عمل جراحی آینده خود آگاه است و می‌گوید که در کنار اوست.

  • یک کارمند به دقت به سخنران در جلسه آموزشی توجه می‌کند و در مورد اطلاعاتی که دریافت می‌کند سؤالات روشنگری می‌پرسد.

زمانی که مهارت‌های شنیداری شما نیاز به بهبود دارد

قطع کردن حرف

قطع کردن حرف نشان می‌دهد که مهارت‌های شنیداری شما توسعه نیافته است. به همین ترتیب، پاسخ دادن به روشی که در پاسخگویی به سؤال ناکام باشد، تأثیر ضعیفی بر مهارت‌های گوش دادن شما، به ویژه در مصاحبه شغلی دارد.

توجه داشته باشید

اگر در مورد سؤالی مطمئن نیستید، بهتر است در مورد آنچه مصاحبه کننده می‌پرسد، آن را روشن کنید تا اینکه در موردش قمار کنید.

صحبت کردن بیش از حد

صحبت کردن بیش از حد نیز مشکل ساز است، زیرا مکالمات مناسب باید به خوبی متعادل باشد، با در نظر گرفتن هر یک از طرفین زمان مساوی برای صحبت کردن داشته باشند. انحصار دادن به یک مکالمه باعث می‌شود نتوانید گوش کنید و طرف مقابل نتواند به طور کامل آنچه را که می‌خواهد بگوید بیان کند. در پایان، این باعث می‌شود که شما تأثیر ضعیفی داشته باشید.

پرت شدن حواس

حواس پرت به نظر رسیدن نیز از ویژگی‌های یک شنونده ضعیف است. این می‌تواند شامل هر چیزی باشد، از اجتناب از تماس چشمی گرفته تا چک کردن تلفن یا ساعت در حالی که شخص دیگری در حال صحبت است.

جمع‌بندی کلیدی:

گوش دادن یک مهارت مهم در محل کار است.

داشتن مهارت شنیداری قوی برای هر شغلی مهم است.

گوش دادن به توانایی رمزگشایی و تفسیر پیام‌های کلامی و نشانه‌های غیرکلامی نیاز دارد.

شنوندگان خوب می‌توانند به صورت کلامی و غیرکلامی با گوینده ارتباط برقرار کنند که به آن‌ها گوش دهند.