آیا شما شنونده خوبی هستید؟ گوش دادن یک مهارت نرم بسیار ارزشمند است که همه کارفرمایان به دنبال آن هستند. از این گذشته، افرادی که این توانایی را دارند، به احتمال زیاد وظایف و پروژهها را درک میکنند، روابط قوی با همکاران برقرار میکنند و همچنین میتوانند مشکلات را حل کنند و ناسازگاریها را رفع کنند.
از آنجایی که این یک مهارت مورد تقاضا است، کارفرمایان به دنبال شما خواهند بود تا توانایی خود را در گوش دادن در طول مصاحبههای شغلی نشان دهید. کشف کنید که چرا مهارتهای خوب گوش دادن در محل کار واجب است، همراه با نحوه ایجاد عادات خوب گوش دادن و در عین حال اجتناب از عادات بد.
مهارتهای شنیداری چیست؟
گوش دادن شامل دریافت صدا، درک پیام منتقل شده در صداهایی که میشنوید، ارزیابی پیام و پاسخ به آن است. افرادی که مهارتهای شنیداری خوبی دارند میتوانند آنچه را که میشنوند درک کنند و به درستی پاسخ دهند.
فرآیند شنیدن
گوش دادن در زمینه کاری فرآیندی است که از طریق آن به درک نیازها، خواسته ها و ترجیحات ذینفعان خود از طریق تعامل مستقیم میپردازید. یک ذینفع میتواند هر کسی از رئیس، مشتری، مشتری، همکار، زیردستان، مدیریت ارشد، عضو هیئت مدیره، مصاحبه کننده یا نامزد شغلی شما باشد.
گوشدادن فعال
دو جزء برای گوش دادن فعال در محل کار وجود دارد: توجه و انعکاس
توجه کردن
توجه شامل برقراری تماس چشمی، تکان دادن سر، داشتن حالت بدنی خوب و بازتاب زبان بدن گوینده برای نشان دادن علاقه واقعی به آنچه میگوید است.
اینها همه نشانههایی هستند که نشان میدهد شما بر آنچه گوینده میگوید تمرکز کردهاید.
انعکاس و پاسخگویی
انعکاس عبارت است از تکرار و ترجمه آنچه که گوینده گفته است تا نشان دهد واقعاً آنچه را که به شما میگویند، شما درک میکنید.
چه چیزی یک شنونده خوب میسازد؟
شنوندگان خوب همیشه در تلاش برای درک کامل آنچه دیگران میخواهند ارتباط برقرار کنند، هستند. به ویژه زمانی که گفتهها واضح نباشد. گوش دادن به توانایی رمزگشایی و تفسیر پیامهای کلامی و نشانههای غیرکلامی مانند لحن صدا، حالات چهره و وضعیت بدنی نیاز دارد.
شنوندگان فعال نیز با پرسیدن سوال، کنجکاوی خود را نشان میدهند. این کار را انجام دهید، تاثیر بسیار خوبی خواهید گذاشت.
از طریق زبان بدن و سایر نشانهها، شنوندگان خوب به طور نامحسوسی با گوینده ارتباط برقرار میکنند که در حال گوش دادن هستند. علاوه بر این، آنها افکار، نظرات و احساسات دیگران را تشویق میکنند و از آنها استقبال میکنند.
یکی از راههای نشان دادن گوش دادن فعال این است که به مصاحبه کننده اجازه دهید قبل از پاسخ دادن، هر سوال و عبارت را کامل کند. قطع نکنید و مطمئن باشید که واکنش شما واقعاً به سؤال پاسخ میدهد.
نمونههایی از گوش دادن موثر
در اینجا نمونههایی از گوش دادن موثر در محل کار آورده شده است:
زمانی که مهارتهای شنیداری شما نیاز به بهبود دارد
قطع کردن حرف
قطع کردن حرف نشان میدهد که مهارتهای شنیداری شما توسعه نیافته است. به همین ترتیب، پاسخ دادن به روشی که در پاسخگویی به سؤال ناکام باشد، تأثیر ضعیفی بر مهارتهای گوش دادن شما، به ویژه در مصاحبه شغلی دارد.
صحبت کردن بیش از حد
صحبت کردن بیش از حد نیز مشکل ساز است، زیرا مکالمات مناسب باید به خوبی متعادل باشد، با در نظر گرفتن هر یک از طرفین زمان مساوی برای صحبت کردن داشته باشند. انحصار دادن به یک مکالمه باعث میشود نتوانید گوش کنید و طرف مقابل نتواند به طور کامل آنچه را که میخواهد بگوید بیان کند. در پایان، این باعث میشود که شما تأثیر ضعیفی داشته باشید.
پرت شدن حواس
حواس پرت به نظر رسیدن نیز از ویژگیهای یک شنونده ضعیف است. این میتواند شامل هر چیزی باشد، از اجتناب از تماس چشمی گرفته تا چک کردن تلفن یا ساعت در حالی که شخص دیگری در حال صحبت است.
درج دیدگاه